tirsdag 9. februar 2016

Ferdig førtøyd i Bodø 22.30 tirdags kveld.

Ja nå har vi tatt det lengste strekket til nå denne turen, 102 nautiske mil fra Sandnessjøen til Bodø. I motsetning fra Børøysund (Hitra) til Rørvik hadde vi 95 nautiske mil, men der seilte vi hele strekket.

Bodø by er den vakreste havn og komme inn til i mørket, synd eg bare har sånn "hjalla-kamera".
Etter vi tok løst i morrest har vi bare seilt en bitteliten bit til og begynne, var en bris som falt ut den første fjorden vi fikk utnyttet seilene.

Inn til Bodø by.

Endelig i havn, motoren er stoppet og det ble stilt i skuta. Vi gikk for motor 95% av turen opp til Bodø, men vi har hatt en flott tur allikevel. Havblikk nesten hele turen, utenom siste strekket over Saltfjorden. Her fikk vi "nordaust-peiseingen" rett i baugen, den klapset og slo litt i baugen.

Vi bunkret fuel før vi la oss i still, jaggu sto det ikke en aldri så lite gave til oss på kaia. Tror faktisk det var "sjarkepeisan" som sto for det, så sjarken lå bak oss.

Skipperen disket opp med egg å bacon til kveldsmat, det var noe annet enn fjordland. Men vi måtte jo ha oss fjordland i dag også når vi gikk mellom Floholms-grunnen og Ertenskjær.
Vinden har nå tatt seg opp kraftig fra nord-øst, så vi ser det an om vi stamper opp Vestfjorden med vind-og drittbølger rett i baugen.