fredag 12. februar 2016

Vinterseiling Molde-Harstad er trygt i havn. Vi er en god del erfaring rikere.

Vi ankom Harstad havn i går torsdag 11-2-2016

Noen ettertanker kommer selvsagt hva vi kunne gjort annerledes, men sikkerheta for oss selv lå i høysete denne turen. Vi tok hverandre i handa for vi dro ut fra Molde havn, var en usikker så var det dette som gjaldt.

Her er vi ankommet Harstad havn, vi brukte 11 dager på turen.
Man kunne seilt mye råere enn vi gjorde og i mye mere vær, men vi er jo "skårunger" begge to, Daniel hadde seilt noen turer før med en seilkollega i nord, jeg har seilt litt på Mjøsa så allverden med seil-erfaring hadde ingen av oss. Men jeg har jo jobbet endel på fiskebåter og gått leia noen ganger, og vært i mange stormer før.

Når man legger avgårde på en sånn tur må man bli enig med hverandre på sikkerhetsnivået ombord i skuta og de meteorologiske kunnskapene til hverandre, samt en liten fordel og kjenne til hverandres stressnivå i en faresituasjon. Fordelen med meg og Daniel att vi har flydd lange turer sammen med paraglider i mange år, her kreves det gode meteorologiske kunnskaper for og ikke havne i en storm eller lignende, noe som er livsfarlig med en paraglider.


Den kunnskapen har vi begge inn-plantet i hjernebarken vår og det hjalp oss mye med og følge med på de mest overraskende polare lavtrykk som kan komme med stormskritt nesten uten forvarsel. Vi hadde en utrolig fordel der og i tillegg ville vi ikke skade oss selv eller skuta. Kjenner nok på meg personlig att vi kunne ha gitt mere gass i flekkan, men det var ikke det som var hensikten med denne turen.

Tjeldsund bru.
Nå har jeg fått testa meg selv litt med vinter-seiling og ser att det ikke er så verst allikevel, tror Daniel også mener det samme. Hadde dette vært en ren tur og ikke en transport-etappe hadde vi nok seilt mere på bidevind(krysset på vinden). Men Daniel ville på seiltur med familien til helga og jeg ville hjem til Tove-mor.

En holme i Steigen-området i Nordland.
Norskekysten er utrulig vakker, men mange drømmer om og seile over Atlanteren. Jeg personlig seiler nok Norskekysten flere ganger før jeg har planer om og seile over Atlanteren. Min drøm er nok heller og seile til Island og Grønnland, kanskje Svalbard også selv om jeg har vært der endel med flere reketrålere opp gjennom årene. Vi får se folkens hva som hender, er fortsatt på Mjøsa.

Tusen takk for att dere har fulgt med på denne seilasen.

3 kommentarer:

  1. Tusen tusen takk for at vi fikk være med dere på reisen opp til Harstad, har vært moro å fulgt dere inne her.
    Ser fram til å seile over dammen med denna kapteinen, det gleder jeg meg til, det tror jeg blir bra :)

    SvarSlett
  2. Tusen tusen takk for at vi fikk være med dere på reisen opp til Harstad, har vært moro å fulgt dere inne her.
    Ser fram til å seile over dammen med denna kapteinen, det gleder jeg meg til, det tror jeg blir bra :)

    SvarSlett
  3. Ja det var en sjøsikker båt, det kan jeg skrive under på :-) Vinter-erfaring er godt og få med seg, jeg fikk lyst på en raskere båt selv...større og :-)

    SvarSlett